Textstorlek
- 1 2 3 + Font size

Klicka för att ändra textstorlek

Verktyg
.
Services
April 1, 2008

Personligt om att leva med MS i olika länder

En ny informationskampanj visar MS (multipel skleros) i närbild.

Stockholm den 1 april 2008 - En ny informationskampanj visar MS (multipel skleros) i närbild. Lasse från Sverige, Betina från Danmark och Blanka från Tjeckien berättar om sina liv. Deras gemensamma nämnare är MS, en sjukdom som oftast slår till i de mest aktiva åren runt 30.

Lev livet med MS bygger på patientberättelser både i form av rörliga bilder, ord och i svart-vita stillbilder. Allt återfinns på webbplatsen ms-portalen.se.

Varje månad presenteras en ny person från ett speciellt land. Det blir en resa över världen med start i Danmark följt av Sverige och Norge med flera länder. Syftet med kampanjen är att visa hur människor i olika länder lever med sin MS-sjukdom och även att ge en bild av MS i det aktuella landet.

– Vi vill förmedla att det går att leva ett meningsfullt liv – trots MS. Personliga berättelser når fram och vi hoppas att de ska bidra till ökad förståelse för att MS är en besvärlig sjukdom som går att hantera, säger Mikael Ögrim som är projektansvarig för kampanjen på läkemedelsföretaget Bayer Schering Pharma.

– Trots att det finns stora skillnader i tillgången till vård och rehabilitering är det mer som förenar dessa personer än som skiljer dem åt, säger Mikael Ögrim.

Fakta om MS
Multipel skleros (MS) är en neurologisk sjukdom som drabbar det centrala nervsystemet, hjärna och ryggmärg. MS drabbar relativt unga personer, den genomsnittliga åldern vid insjuknande är runt 30 år. Nästan dubbelt så många kvinnor som män får sjukdomen. Det är viktigt att snabbt få behandling redan vid de första tecknen på MS. Då finns bäst möjligheter för att bromsa sjukdomen och därmed även minska risken för framtida besvär.

MS vanligare på norra halvklotet
Fördelningen av MS i världen är ojämn. Sjukdomen är vanligare i ett bälte över norra halvklotet vilket antas bero på en kombination av miljö/kallare klimat och ärftliga faktorer. I världen beräknas 2,5 miljoner människor leva med MS. I Sverige har omkring 13 000 personer MS och mellan 400 och 500 personer nyinsjuknar varje år.

Största mötesplatsen om MS
MS-Portalen har 20 000 besökare varje månad och är därmed Sveriges största webbsida om MS. Här finns både information och diskussionsforum. På sidans mötesplats kan personer med MS bli medlemmar och diskutera det dagliga livet. Medlemskap innebär möjlighet till kontakt med andra personer med MS, deras anhöriga och vårdare. Här kan man också ställa frågor till läkare och MS-sjuksköterska genom servicen Fråga en expert, liksom skapa nya kontakter och dra fördel från andras kunskap och erfarenheter.

Se mer om kampanjen på www.ms-portalen.se

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Björlin, Informationsansvarig
Bayer Schering Pharma